Hybride autoluw = toegankelijkheid en (kort)parkeren
Brugge wordt terug toegankelijk zonder zich zorgen te moeten maken over vergunningen en GAS-boetes omdat u een straat bent ingereden die is afgesloten zonder fysieke afsluiting!
Wij van L99 zijn duidelijk: de stad moet bereikbaar blijven voor alle bewoners van het Brugs grondgebied, en dus maken we het autoluw gebied o.a. bewoners van het Brugs grondgebied AF!
We moeten er realistisch in zijn: iemand die de Zuidzandstraat inrijdt gebruikt de binnenstad niet als snellere weg om pakweg uit te komen aan de Gentpoort of aan de Dampoort. Hetzelfde met een chauffeur die de Katelijnestraat inrijdt, dit is niet om sneller aan de andere kant van Brugge te geraken, maar veelal omdat er ergens een bestemming is voor de chauffeur in kwestie.
Daarom net dat de huidige autoluwe regeling een asociale maatregel is die heel wat mensen en handelaars benadeelt. Oudere mensen bijvoorbeeld kunnen geen bezoek ontvangen in het weekend tussen 13u en 18u als zij in het autoluwe gebied wonen, want zoon of dochter kan immers geen vergunning krijgen om mama of papa op te halen of af te zetten.
De werkende Bruggeling die bijvoorbeeld om 17u iets wilt gaan afhalen in een winkel of horecazaak kan dit niet doen zonder te moeten parkeren onder 't Zand. Puur tijdsverlies in vergelijking met een stad waar er kortparkeerplaatsen zijn op korte afstand van de winkels en afhaalrestaurants.
Daarom dat inwoners van het grondgebied Brugge zonder vergunning binnen mogen op elk uur van de dag zonder een vergunning te moeten aanvragen. Dit beleid is specifiek bedoeld om de leefbaarheid en het welzijn van de lokale gemeenschap te bevorderen. Let wel dat enkel het huidige autoluwe gebied onder deze regeling valt. De autoluwe zone wordt NIET verder uitgebreid.
Uiteraard moeten we rekening houden met de buurgemeentes. Daarom dat mensen die een nummerplaat hebben in de volgende regio's ook zonder vergunning binnen:
- Beernem
- Blankenberge
- Damme
- Jabbeke
- Knokke
- Oostkamp
- Zedelgem
- Zuienkerke
In de Zuidzandstraat en de Steenstraat maken we terug plaats om te parkeren. Enkele verkeersborden aanpassen en het is klaar. Uiteraard voorzien we ook kortparkeerplaatsen. Op zowel de kortparkeerplaatsen als de laad- en loszones zal parkeren voor langere tijd (een avondje uit) toegestaan zijn vanaf 19u tot 6u.
Door de heraanleg van de Geldmuntstraat en de Noordzandstraat is dit hier wel moeilijker toe te passen. Door in eerste instantie een rijbaan af te bakenen kunnen we de voetgangers, fietsers en autobestuurders hun plaats op de weg benadrukken. Daarnaast gaan we door middel van wegmarkeringen kortparkeerplaatsen voorzien. Ook de laad- en loszones worden parkeerplaatsen na 19u tot 6u.
Als weggebruiker dien je je aan te passen aan de omstandigheden. Wij beseffen dat het druk kan zijn in de winkelstraten en dat de snelheid sowieso moet worden aangepast aan de omstandigheden. Doordat wij de rijbaan terug open stellen voor de automobilist rekenen wij erop dat zij respect tonen voor de omgeving en aangepast rijgedrag vertonen.
Daarnaast willen wij met politie en stadswachten de voetgangers er op wijzen dat er op het voetpad moet gelopen worden, zo is het veiliger en vlotter voor elke weggebruiker.